Står du i valet och kvalet inför att köpa en elcykel? Då finns det lite att fundera på. Här kommer sju tips som lägger grunden för ett lyckat köp.

Att det finns massor av bra skäl att överväga en elcykel råder inget tvivel om: det är ett kul sätt att transportera sig på, man får gratis motion och frisk luft och slipper att bli svettig, man slipper trängas i bilköer eller leta parkeringsplatser i oändlighet, driftkostnaden är väldigt låg – och alla kan verkligen cykla, oavsett tidigare vana och fysiska förutsättningar.

Men utbudet därute börjar bli stort, och det finns några saker som man gör tänka igenom innan man skaffar en elcykel.

  1. Hur kommer den att användas? Vill du ha en mer upprätt och avkopplad körställning välj en klassisk modell med ”böjt styre”, eller vill du ha en mer aktiv körställning välj en så kallad hybridmodell med ett rakt styre.
  2. Ska elcykeln användas mycket i kuperad miljö är en mitt- eller bakmotor att föredra – likaså om du tänker använda cykelvagn.
  3. Om du kommer att cykla på ojämna, gropiga eller grusiga vägar – då är en elcykel med dämpad framgaffel att rekommendera.
  4. Det finns massor av olika sorters elcyklar. Det finns klassiska med pakethållare, fotbroms och korg – och det finns mer moderna hybrider för en mer aktiv körning. Valet är en smaksak, som också bör styras av hur det praktiska användandet kommer att se ut.
  5. Batteriets räckvidd påverkas av olika faktorer där kroppsvikt, däcktryck, terräng och hur mycket man väljer att själv trampa påverkar hur långt en laddning räcker.
  6. Tänk på att batteriet är den viktigaste och dyraste komponenten på en elcykel. Kontrollera alltid att det kommer från en känd leverantör, som exempelvis LG, Panasonic eller Samsung.
  7. Och en sak som en del kanske inte tänker på är att en elcykel är ett motorfordon som kräver mer underhåll än en vanlig cykel – motor, bromsar, kedja och däck bör kontrolleras med regelbundenhet för att få ut maximal effekt och undvika onödigt slitage. Här är rådet att vända sig till en specialist på elcyklar för att få så kompetent vägledning och så bra service som möjligt.

 FAKTA OM ELCYKLAR

  • Man måste trampa för att elmotorn ska ge extra skjuts. Man ställer själv in hur mycket assistans man vill ha – eller ingen alls.
  • Motorn slutar att hjälpa till vid 25 kilometer per timme – men det går att trampa sig upp till högre hastigheter.
  • Batteriet tar mellan två och åtta timmar att ladda upp, vilket går att göra inomhus.
  • Elcyklar har samma hjälmkrav som vanliga cyklar – och klassificeras som en cykel när det handlar om cykelbanor, parkering med mera.
  • Ett fulladdat batteri räcker mellan fyra och 15 mil, och kostar ungefär en krona i elkostnad att ladda upp.