Att fortsätta cykla när vintern kommer gör du bäst med ett par dubbdäck. Vi rekommenderar att du byter i god tid innan halkan kommer, då ett par dubbdäck på din elcykel ger bättre väggrepp och bromssträcka på frostiga, snöiga och isiga vägar. Hos Elcykelvaruhuset finns det dubbade vinterdäck från varumärket Schwalbe. De är stabila och kommer med olika dimensioner, passat för olika elcykel-modeller.
När ska jag montera dubbdäcken?
När temperaturen sjunker mot nollan, börjar det bli dags att byta till ett par dubbdäck. Håll koll på temperaturen nattetid där du bor. Man vill inte vara för sent ute med att sätta på dubbdäcken, då det finns risk att halka på isfläckar som har lagt sig över natten. Allra vanligast är att montera dubbdäcken i oktober-november. Byte till sommardäck görs vanligtvis i mars månad.
Behöver jag cykla in dubbdäcken i början?
För att dubbarna ska hinna ”sätta sig” ska dubbdäcken köras in på asfalt innan snön kommer. Under denna period bör du undvika kraftiga inbromsningar och snabba accelerationer. Däcken ska pumpas till ett tryck så att dubbarna får kontakt med vägunderlaget.
Varför ska jag välja ett par dubbdäck?
Planerar du att cykla till jobbet varje dag under vintern är det dumt att chansa. Med ett par dubbdäck kommer du säkert fram till din destination när det är frostgrader ute. Ett par dubbdäck ger dig bra grepp för att du ska känna dig trygg men du bör fortfarande cykla försiktigt.
Vilka dubbdäck ska jag välja?
37-622 är den vanligaste däckdimensionen, där 37 står för bredden och 622 för innerdiametern på däcket. 622 kallas också 28” vilket de flesta cyklar har. Det enklaste sättet att se till att välja rätt däckdimension är att titta på ditt nuvarande däck och köpa samma dimension, finns det inte exakt samma köp smalare, exempel: Har du idag ett däck i dimension 37-622 och dubbdäcket finns i dimension 35-622 och 40-622, välj då 35-622. Däckdimensionen står alltid på däcksidorna. När du väljer ett par dubbdäck är det viktigt att du håller koll på hur breda däcken kan vara. Om däcken är för breda kan dubbarna skada din ram eller framgaffel.
När temperaturen sjunker mot nollan, börjar det bli dags att byta till ett par dubbdäck. Håll koll på temperaturen nattetid där du bor. Man vill inte vara för sent ute med att sätta på dubbdäcken, då det finns risk att halka på isfläckar som har lagt sig över natten. Allra vanligast är att montera dubbdäcken i oktober-november. Byte till sommardäck görs vanligtvis i mars månad.
Behöver jag cykla in dubbdäcken i början?
För att dubbarna ska hinna ”sätta sig” ska dubbdäcken köras in på asfalt innan snön kommer. Under denna period bör du undvika kraftiga inbromsningar och snabba accelerationer. Däcken ska pumpas till ett tryck så att dubbarna får kontakt med vägunderlaget.
Varför ska jag välja ett par dubbdäck?
Planerar du att cykla till jobbet varje dag under vintern är det dumt att chansa. Med ett par dubbdäck kommer du säkert fram till din destination när det är frostgrader ute. Ett par dubbdäck ger dig bra grepp för att du ska känna dig trygg men du bör fortfarande cykla försiktigt.
Vilka dubbdäck ska jag välja?
37-622 är den vanligaste däckdimensionen, där 37 står för bredden och 622 för innerdiametern på däcket. 622 kallas också 28” vilket de flesta cyklar har. Det enklaste sättet att se till att välja rätt däckdimension är att titta på ditt nuvarande däck och köpa samma dimension, finns det inte exakt samma köp smalare, exempel: Har du idag ett däck i dimension 37-622 och dubbdäcket finns i dimension 35-622 och 40-622, välj då 35-622. Däckdimensionen står alltid på däcksidorna. När du väljer ett par dubbdäck är det viktigt att du håller koll på hur breda däcken kan vara. Om däcken är för breda kan dubbarna skada din ram eller framgaffel.
Hur många dubbantal ska jag ha?
Ett dubbdäck med dubb hjälper vid körning på isfläckar. Det är alltid ett säkrare alternativ att välja fler antal dubbar om du cyklar på vägar där det finns is och hårdpackad snö. Är vägarna oplogade bör du cykla med ett däck som har djupare och glesare mönster.
Halvdubb = Sopsaltade och plogade vägar. ”Stadskörning”
Heldubb = Oplogat, isiga vägar. Bättre grepp i svängar
Dubbdäcksförbud?
Med en elcykel får du köra på vägar med dubbdäcksförbud, samma gäller för traditionella cyklar och mopedklass två. Dubbdäcksförbud gäller endast för bil.
Skillnad på vinterdäck och sommardäck?
Det som skiljer vinterdäck mot sommardäck är dess gummiblandning och mönster. Vinterdäck består av en mjukare gummi som gör att däcken inte stelnar (lika snabbt) i minusgrader som sommardäck gör. Medan gummit på sommardäcken är hårdare och fungerar bättre i varmare temperaturer. Vinterdäck har oftast ett däckmönster med så kallade sajpningar som är lameller i gummit och ger bra fäste vid snö och frostig asfalt. På is går de dubbfria däcken inte att lita på i samma utsträckning som ett däck med dubbar.
Ett dubbdäck med dubb hjälper vid körning på isfläckar. Det är alltid ett säkrare alternativ att välja fler antal dubbar om du cyklar på vägar där det finns is och hårdpackad snö. Är vägarna oplogade bör du cykla med ett däck som har djupare och glesare mönster.
Halvdubb = Sopsaltade och plogade vägar. ”Stadskörning”
Heldubb = Oplogat, isiga vägar. Bättre grepp i svängar
Dubbdäcksförbud?
Med en elcykel får du köra på vägar med dubbdäcksförbud, samma gäller för traditionella cyklar och mopedklass två. Dubbdäcksförbud gäller endast för bil.
Skillnad på vinterdäck och sommardäck?
Det som skiljer vinterdäck mot sommardäck är dess gummiblandning och mönster. Vinterdäck består av en mjukare gummi som gör att däcken inte stelnar (lika snabbt) i minusgrader som sommardäck gör. Medan gummit på sommardäcken är hårdare och fungerar bättre i varmare temperaturer. Vinterdäck har oftast ett däckmönster med så kallade sajpningar som är lameller i gummit och ger bra fäste vid snö och frostig asfalt. På is går de dubbfria däcken inte att lita på i samma utsträckning som ett däck med dubbar.