Elcykelns motor kan sitta i framhjulet, i bakhjulet eller i vevlagret (där tramporna sitter fast). Nedan finner du några fördelar och nackdelar med respektive alternativ.
Motor i framhjulet
+ Enkelt system
+ Alla växeltyper kan kombineras med detta alternativ
+ Låg tillverkningskostnad
+ Fotbroms är möjlig med denna placering
– Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet
– Extra rörelseenergi i hjulen. Bra bromsar är viktigt.
– Något sämre grepp eftersom mindre tyngd hamnar över framhjulet
Motor i bakhjulet
+ Enkelt system
+ Lätt att montera på en befintlig cykel
+ Låg tillverkningskostnad
+ Bra grepp i bakhjulet där motorn sitter
– Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet
– Extra rörelseenergi i hjulen. Bra bromsar är viktigt.
Motorn i vevlagret - Mittmotor
+ Ger bra viktfördelning
+ Ingen extra rörelseenergi i hjulen
+ Bra grepp på bakhjul och framhjul
+ Man behöver inte lossa kablar för att byta hjul/laga punktering
– Kräver specialanpassade ramar, men ramen kan ändå ha rätt geometri
– Hög tillverkningskostnad eftersom anpassad ram krävs och en mer avancerad motor
– Till vissa växelsystem är fotbroms inte möjligt
Läs mer: Allt du behöver veta om elcykelbatterier