Elcykelns motor kan sitta i framhjulet, i bakhjulet eller i vevlagret (där tramporna sitter fast). Nedan finner du några fördelar och nackdelar med respektive alternativ.

Motor i framhjulet

+ Enkelt system

+ Alla växeltyper kan kombineras med detta alternativ

+ Låg tillverkningskostnad

+ Fotbroms är möjlig med denna placering

– Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet

– Extra rörelseenergi i hjulen. Bra bromsar är viktigt.

– Något sämre grepp eftersom mindre tyngd hamnar över framhjulet

Motor i bakhjulet

+ Enkelt system

+ Lätt att montera på en befintlig cykel

+ Låg tillverkningskostnad

+ Bra grepp i bakhjulet där motorn sitter

– Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet

– Extra rörelseenergi i hjulen. Bra bromsar är viktigt.

Motorn i vevlagret - Mittmotor

+ Ger bra viktfördelning

+ Ingen extra rörelseenergi i hjulen

+ Bra grepp på bakhjul och framhjul

+ Man behöver inte lossa kablar för att byta hjul/laga punktering

– Kräver specialanpassade ramar, men ramen kan ändå ha rätt geometri

– Hög tillverkningskostnad eftersom anpassad ram krävs och en mer avancerad motor

– Till vissa växelsystem är fotbroms inte möjligt

Läs mer: Allt du behöver veta om elcykelbatterier