Vanliga frågor om elcyklar


Hur fungerar en elcykel?


Elcykeln har en elmotor som om du vill ger dig assistans så fort du trampar. Motorn hjälper till upp till 25 km/h, därefter här det benen och eventuella nedförbackar som står för farten.

Varför elcykel?

Har du en cykel som sällan används kommer du att älska elcykeln! Många väljer bort cykeln för att slippa bli varm och svettig. Man tar bilen istället… Här visar elcykeln sina styrkor. Nyttoresor du gör varje dag passar elcykeln som handsken och är till stor nytta för dig, medtrafikanter, miljön och plånboken. En traditionell cykel är ett utmärkt transportmedel. Praktiskt, snällt mot miljön och ger både motion och frisk luft. Många använder dock sin cykel lite för sällan. Vi vågar hävda att alla som cyklar mindre än tre mil i veckan skulle spara pengar, tid och miljö om de valde en elcykel. Är du en av dem?

Hur fungerar en elcykel?

På en elcykel trampar du som vanligt, men utan tungt motstånd. Om du vill, helt utan motstånd faktiskt. De flesta tycker dock att det behagligaste är att lägga i en hög växel och trampa med, utan att bli svettig och med en lagom hög hastighet. Det ger dig ändå viss motion och ett välbefinnande plus att det känns som du har superkrafter. Stänger du av elassistansen så fungerar en Lifebike elcykel precis som en vanlig cykel och är hur skön som helst att cykla på. Du belastar miljön minimalt, slipper köer och tullar, inga parkeringsproblem eller höga bensinpriser och du behöver inte duscha, inte ens efter sju mil. Listan med fördelar kan göras lång. Den starkaste reaktionen vi får är nog ändå att det är en upplevelse att cykla elcykel. Hur fungerar en elcykel med motorn avstängd? Det varierar lite från märke till märke, men Lifebike fungerar som en bra, vanlig cykel. Motståndet från motorn är minimalt, du märker i princip ingen skillnad. Vikten på en Lifebike elcykel är som en traditionell cykel. Även om batteri och motor adderar något till totalvikten kompenseras det av att resten av cykeln är tillverkad av lätta material, framför allt aluminium. Batteriet är av litium-typ, väger knappt två kilo. Tanken är att en Lifebike elcykel skall användas både som vanlig cykel och som elcykel.

Mer om batteriet

Litiumbatteriet laddas i ett vanligt eluttag, har hög effektivitet och liten påverkan på miljön. Det tar normalt ca.4-5 timmar att ladda batteriet från tomt till fullt. När batteriets livslängd nått sitt slut kan du lämna det till oss för återvinning.

Låg driftkostnad

Om man ser elcykeln som motordrivet transportmedel är det slående hur låg driftkostnaden är. Vi räknar med en kostnad på max 20 öre per mil i elström. Räknar vi med inköp, värdeminskning och underhåll blir det ca. 4 kr/mil. Motsvarande siffror för moped ca. 11,50 kr/mil, en genomsnittlig bil ca. 65 kr/mil. Om du pendlar en mil enkel väg kan spara ungefär 120kr per arbetsdag genom att ta elcykel istället för bil. Med en elcykel bidrar du även till en bättre miljö. Enligt Greenpeace är elcykelns miljöpåverkan motsvarande en sextiondel av en bil.

Hur långt kommer jag på en laddning?

Sträckan du tar dig per laddning bestäms av batterikapaciteten (antal Ampere och batteriets spänning), samt hur mycket du som cyklar väger, däcktryck (högt däcktryck gör att cykeln rullar lättare), temperatur, hur mycket du trampar. Terrängen påverkar även en hel del. Litiumbatteriet levererar mer ström vid varmt väder, så när temperaturen faller förlorar men kapacitet. Med ett fulladdat batteri kommer du 3-7 mil beroende på ovanstående faktorer. Batteristorleken är dock anpassad efter en sträcka som verkar rimlig. 3 mil gäller när temperaturen är under nollan. Då är det inte sannolikt att man vill cykla längre än tre mil, även om det förekommer. På sommaren är det skönare att cykla, då är sju mil ganska lagom. Vill man cykla längre kan man givetvis ta med sig ett eller flera extrabatterier.

Varför sitter batteriet på pakethållaren? Andra har ju batteriet längs sadelstången…

Det finns elcyklar som har batteriet monterat vertikalt längs sadelstången, andra har batteriet på pakethållaren och vissa på ramen. Våra erfarenheter är att batteriet bör sitta på ramen eller på pakethållaren. Det fungerar bäst för att man då kan behålla geometrin på ramen och får en cykel med bättre egenskaper för just cykling. Din elcykel blir helt enkelt trevligare och effektivare att cykla på. Argumentet för att ha batteriet vertikalt längs sadelstången är att det ger en lägre tyngdpunkt, vilket låter rimligt. I praktiken påverkar det dock inte nämnvärt om man tar med nackdelarna i ekvationen. Nackdelen med att ha batteriet vertikalt är att måste man justera geometrin på ramen för att få plats med batteriet. Det gör att cykeln blir sämre att cykla på. Det krävs även en uppfällbar sadel för att batteriet skall gå att plocka bort. Det gör att du inte kan välja vilken sadel du vill ha. Fördelen med vertikalt monterat batteri är snarare att de är lite billigare att tillverka.

Regler för elcyklar

Våra elcyklar klassas som helt vanliga cyklar och går under samma regelverk som vanliga cyklar. Elcyklar måste vara utrustade med PAS (Pedal Assistent System) för att uppfylla Sveriges lagar gällande elcyklar. Innebörden är att motorn endast får hjälpa till när du rör på benen (trampar). Om elcykeln inte har PAS klassas den som moped med allt vad det innebär. Transportstyrelsens definition av en elcykel: "En elcykel räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn till en elcykel får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns nettoeffekt får inte överstiga 250 watt." Cyklar med gashantag är inte lagliga. En elcykel får endast ge elassistans när tramporna är i rörelse.

Försäkring

Elcyklar räknas som vanliga cyklar och täcks därför av din hemförsäkringen. Trafikförsäkring behöver inte tecknas. Du måste givetvis låsa din cykel med ett godkänt lås för att få ersättning vid en eventuell stöld. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad din försäkring täcker, olika maxbelopp gäller för olika försäkringsbolag. Din nya elcykel kan överskrida maxbeloppet, då behöver du se över din hemförsäkring för att få full täckning. I sammarbete med Salus levereras alla Lifebike med en självrisk eliminering som gäller under första året. Då täcker Salus din självrisk med upp till 1000.- vid en eventuell stöld.

Olika typer av elcyklar, vilken ska man välja?


Elcykel classic
Cykel med sina rötter i den klassiska ”damcykeln”. Perfekt för daglig användning och tar dig från A till B med bravur. Skjutsa barn till dagis, stanna till vid affären eller hämta ett paket på posten. Classic är ett transportgeni som passar de flesta, man som kvinna. Lågt insteg på ramen, god komfort med upprätt körställning och breda sadlar. Fotbroms samt växlar i navet är kännetecken på Classic. Ett traditionellt utseende till trots, en klassisk elcykel har lika stark motor som en sportigare modell.

Elcykel sport
Sportmodellen växer i popularitet och vi förstår varför. De är snabba, snygga och ett idealiskt fordon för den aktive cyklisten som vill använda sin cykel även till vardagspendling. Smala däck, ett modernt utanpåliggande växelsystem, lätt och vridstyv ram samt skivbromsar kännetecknar sportcykeln. De smala däcken minskar rullmotståndet, gör cykeln snabbare och ger längre drifttid när motorn används. Elcykel sport passar dig som gärna kopplar ur eldriften eller vill komma upp i högre hastigheter än de 25 km/h motorn erbjuder där det är möjligt.

Elcykel MTB
En ny trend är på väg. Nu vill många ha en klassisk mountainbike som elcykel. Dra nytta av elcykelns alla fördelar ut i skog och mark. Accelerera snabbt, välj de brantaste backarna och se mer av natur och vildmark. Kombinationen robust MTB med hybridteknik funkar även utmärkt i stadsmiljö. Med elcykel MTB tar du dig till skolan, fotbollsträningen och kompisarna. Vem behöver då ringa sina föräldrar för att bli hämtad? Mer frihet och mindre CO2, det vinner vi all på. Det är enkelt att hänga på skärmar och annan utrustning som passar vardagens behov. Upp till 25 km/h ger elmotorn kraft, sedan tar benen över och toppfarten bestäms av din egen styrka. Lifebike Våra egna cyklar ”Lifebike” designas i Sverige med kvalitetskomponenter från kända leverantörer. Läs gärna mer om våra leverantörer här. Alla cyklar är certifierade enligt EU standarden EN 15194. Ett omfattande testprogram granskar elcykelns mekanik och elektronik innan godkännande. Säkerhetsstandard EN 15194 är framtagen med konsumentens trygghet i åtanke. Att alla våra modeller uppfyller EU:s tuffaste standard är viktigt för oss och det ger oss kvitto på att Lifebike möter kraven på en säker elcykel.

Hoppas du fått den information du sökte och att du blivit inspirerad.