Köpguide elcyklar

 

Hur fungerar en elcykel?

En elcykel är en helt vanlig cykel som utrustats med ett elsystem, batteri och motor. Du kan välja att använda elcykeln som en vanlig cykel eller aktivera elsystemet. Motorn aktiveras när du rör på pedalerna och hjälper till upp till 25km/h. Därefter är det benen och eventuella nedförsbackar som står för farten. Motorn stannar automatiskt när du slutar trampa och aktiveras igen när du börjar trampa igen. Du kan själv välja om du vill cykla som du alltid har gjort, eller har möjligheten att avverka långa sträckor, både uppför backar och i motvind utan större ansträngning och betydligt snabbare en du vanligtvis cyklar.

 

Varför elcykel?

En elcykel är praktisk, snäll mot miljön och ger både motion och frisk luft. Har du en cykel som sällan används kommer du att älska elcykeln! Många väljer en elcykel för att slippa bli varma och svettiga eller för att cykla längre sträckor på kortare tid. För resor du gör varje dag passar elcykeln perfekt och är till stor nytta för dig, medtrafikanter, miljön och plånboken. De flesta tycker att det behagligaste är att lägga i en hög växel och trampa med, utan att bli svettig i en lagom hög hastighet. Enligt Greenpeace är elcykelns miljöpåverkan motsvarande en sextiondel av en bil.

På en elcykel trampar du som vanligt, men utan tungt motstånd. Det ger dig ändå viss motion och välbefinnande plus att det känns som du har superkrafter. Stänger du av elen fungerar en elcykeln som en vanlig cykel. Vikten på en elcykel är som på en traditionell cykel. Batteri och motor adderar dock något till totalvikten men kompenseras av att resten av elcykeln är tillverkad av lätta material, framför allt aluminium. Batteriet är tillverkat av litium, samma material som används i en bärbar dator och väger 3-4 kilo. Tanken är att en elcykel skall kunna användas både som vanlig cykel och som elcykel.

 

Det finns många goda skäl att cykla elcykel:

 

• Trängsel: Med elcykel slipper du köer.

• Punktlighet: Pålitligheten är stor, du vet nästan på minuten när du kommer fram.

• Miljö: Elcyklar bidrar kraftigt till reducerad trängsel i infartstrafiken och kraftig reduktion av utsläpp. Elcykling släpper ut 0,6 gram CO2/km och miljöbilar upp till 95 gram CO2/km.

• Tyst och utsläppsfritt: Närmiljön blir fri från utsläpp och tyst.

• Tidsbesparande: Pendling går ofta snabbare med elcykel jämfört med bil.

• Enkelt: Dusch behövs inte efter elcykling. Du bestämmer själv hur mycket elassistans du vill ha.

• Motion: Elcykling ger dig motion. Studier visar på 6 års extra livslängd vid 2–3 timmar lågintensiv träning i veckan.

• Året runt: Med elcykel är åretruntpendling inga problem.

• Ersätter helt annan pendling: Med elcykel minskar risken att du tappar lusten att cykla när det är dåligt väder eller när du är trött.

• Lång räckvidd: Elcyklar klarar pendlingsavstånd enkel väg på 20 km, något som få är beredda att göra dagligdags på vanlig cykel.

• För alla: Elcykling fungerar för alla, oavsett motionsvana och fysik.

 

Låg driftkostnad

Om man ser elcykeln som ett motordrivet transportmedel är det slående hur låg driftkostnaden är. Kostnaden för elen som används är max 20 öre per mil. Räknar man med inköp, värdeminskning och underhåll blir det cirka 4 kr/mil, för en genomsnittlig bil blir det cirka 65 kr/mil. Pendlar man två mil om dagen kan man med en elcykel spara ungefär 120 kr per arbetsdag. I storstadsområden med parkeringsavgifter och biltullar blir det betydligt mer. Även vid jämförelse med kollektivtrafiken så visar sig ofta elcykeln att vara ett både mer ekonomiskt och effektivare alternativ.

 

Mer om batteriet

Litiumbatteriet laddas i ett vanligt eluttag. Batteriet har hög effektivitet och liten påverkan på miljön. Det tar normalt cirka 4-8 timmar att ladda batteriet från tomt till fullt. När batteriets livslängd nått sitt slut kan du lämna det till oss för återvinning.

Att ladda ett tomt batteri till ca. 80% tar ungefär halva laddningstiden. Om total tid är 6 timmar så tar det alltså ca. 3 timmar att ladda till 80% och ytterligare 3 timmar för de sista 20%. Det finns ingen risk att batteriet förstörs om du har laddaren inkopplad för länge.

På nästan alla elcyklar kan du låsa upp batteriet med en nyckel och ta med batteriet till kontoret, skolan eller bostaden för att ladda det. Du kan även välja att ladda batteriet när det är monterat på elcykeln.

p>Ett batteri håller kapaciteten bra i minst 3 år eller 800 laddningar. Detta skiljer sig något mellan olika märken men generellt är det vad man kan räkna med.

Om ett batteri inte används under en längre period är det bra att förvara batteriet i rumstemperatur, gärna ungefär halvfullt. Batteriet får aldrig förvaras tomt, speciellt inte under längre perioder då det skadar batteriet och försämrar kapaciteten. Det är inte ovanligt att batterier är totalt döda efter att ha stått tomma under vintern.

 

Hur långt kommer jag på en laddning?

Sträckan du tar dig per laddning bestäms av batterikapaciteten och av yttre omständigheter som:

 

• Hastighet - Effektläge på motorn.

• Din kroppsvikt

• Däcktryck - Högt däcktryck gör att cykeln rullar lättare.

• Temperatur - Litiumbatteriet levererar mer ström vid varmt väder, så när temperaturen faller förlorar batteriet kapacitet.

• Terrängen - Uppförsbackar drar mer el.

• Hur mycket du själv trampar

 

Som riktlinje kan man säga att ett batteri med 360Wh som är fulladdat tar dig 3-7 mil. Notera att olika cyklar har olika batterier och batterikapaciteten kan variera. Vill du cykla längre kan du givetvis ta med sig ett extrabatteri om det inte finns möjlighet att ladda under dagen.

Batteriets kapacitet mäts i Watt (effekt), Volt (spänning) och Ampere (ström). Ampere visar hur mycket ström batteriet kan leverera, Volt visar hur snabbt strömmen kan levereras och Watt visar hur lång tid strömmen kan levereras.

Om man väger ca. 80 kg och cyklar på en normalt kuperad väg och temperaturen ligger runt 15 °C, kan man utgå från listan nedan för att få en uppfattning om hur långt man kommer per laddning med olika batterier. Observera att det är uppskattningar och att det är många faktorer som påverkar.

 

- 25-50 km för ett batteri med 8 Ah 36V vilket motsvarar ca. 280 Wh

- 30-60 km för ett batteri med 9 Ah 36V vilket motsvarar ca. 320 Wh

- 35-70 km för ett batteri med 10 Ah 36V vilket motsvarar ca. 360 Wh

- 40-80 km för ett batteri med 11 Ah 36V vilket motsvarar ca. 400 Wh

- 50-110 km för ett batteri med 14 Ah 36V vilket motsvarar ca. 500 Wh

 

Hur påverkar batteriets placering?

Det finns elcyklar som har batteriet monterat vertikalt längs sadelstolpen, andra har batteriet integrerat i pakethållaren och vissa på eller integrerat i ramen. Vår erfarenhet är att batteriet bör sitta på ramen eller på pakethållaren, det fungerar bäst för att man då kan behålla geometrin på ramen och får en elcykel med bättre egenskaper för just cykling. Det är viktigt för att din elcykel ska kännas som en vanlig cykel, din elcykel blir helt enkelt trevligare och effektivare att cykla på. Argumentet för att ha batteriet vertikalt längs sadelstången är att det ger en lägre tyngdpunkt, men nackdelen är att man måste justera geometrin på ramen för att få plats med batteriet vilket resulterar i att cykeln blir sämre att cykla på. Det krävs även en uppfällbar sadel för att batteriet skall gå att plocka bort. Det gör att du inte kan välja vilken sadel du vill ha.

 

 

Hur påverkar motorns placering?

Elcykelns motor kan sitta i framhjulet, i bakhjulet eller i vevlagret (där tramporna sitter fast). Nedan finner du några fördelar och nackdelar med respektive alternativ.

Motor i framhjulet

+ Enkelt system

+ Alla växeltyper kan kombineras med detta alternativ

+ Låg tillverkningskostnad

+ Fotbroms är möjlig med denna placering

– Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet

– Extra rörelseenergi i hjulen. Bra bromsar är viktigt.

– Något sämre grepp eftersom mindre tyngd hamnar över framhjulet

Motor i bakhjulet

+ Enkelt system

+ Lätt att montera på en befintlig cykel

+ Låg tillverkningskostnad

+ Bra grepp i bakhjulet där motorn sitter

– Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet

– Extra rörelseenergi i hjulen. Bra bromsar är viktigt.

Motorn i vevlagret - Mittmotor

+ Ger bra viktfördelning

+ Ingen extra rörelseenergi i hjulen

+ Bra grepp på bakhjul och framhjul

+ Man behöver inte lossa kablar för att byta hjul/laga punktering

– Kräver specialanpassade ramar, men ramen kan ändå ha rätt geometri

– Hög tillverkningskostnad eftersom anpassade ram krävs och en mer avancerad motor

– Till vissa växelsystem är fotbroms inte möjligt

 

Torque sensor (kraftsensor) eller trampgivare (rörelsesensor)?

En elcykel assisterar när du trampar och det finns två olika system för detta, torque sensor eller trampgivare. Skillnaden är att en Torque sensor känner hur mycket kraft du trampar med och levererar effekt i förhållande till det. En trampgivare reagerar endast på rotation, dvs att tramporna roterar. En torque sensor ger en mer naturlig cykelupplevelse men kräver lite mer av dig som cyklar eftersom du inte kan få full effekt utan att lägga på lite kraft för att elmotorn ska aktiveras. Med trampgivare räcker det att du rör på benen för att motorn skall leverera full effekt. Detta innebär att om du vill nå toppfart utan att behöva ge någon kraft alls ska du alltid välja en elcykel med en trampgivare. Lågpriselcyklar (under 10 000 kr) med trampgivare och lägre kvalitet på elsystemet känns ofta ryckiga när motorn kopplas i och ur. Det är något man slipper på elcyklar som är något mer påkostade.

 

Regler för elcyklar & Speedbikes

En cykel som hjälper till upp till 25km/h och har en motor med max 250 watt klassas som en elcykel och går under samma regelverk som vanliga cyklar. Elcyklar måste vara utrustade med PAS (Pedal Assistent System) för att uppfylla Sveriges lagar gällande elcyklar. PAS innebär att motorn endast hjälper till när du rör på benen (trampar). PAS finns i två olika utföranden med torque sensor eller trampgivare som beskrivet ovan. Om elcykeln inte har PAS klassas den som moped. Transportstyrelsens definition av en elcykel "En elcykel räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt: Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn till en elcykel får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns nettoeffekt får inte överstiga 250 watt." Cyklar med gashandtag är inte lagliga. Reglerna för Speedbikes skiljer sig lite. En Speedbike ger motorassistans upp till 45 km/h och har en motor med lite högre effekt, 500W. En Speedbike klassas som en moped klass 2. Det gör att cykeln måste levereras med ett sk. COC-certifikat. Du måste ha minst förarbevis för EU Moped klass 2, trafikförsäkring, hjälm samt backspegel.

Läs mer om Speedbikes här...

 

Försäkra din elcykel

Elcyklar räknas som vanliga cyklar och täcks därför av din hemförsäkringen. Trafikförsäkring som används för bil, moped eller MC behövs inte tecknas. Du måste givetvis låsa din cykel med ett godkänt lås för att få ersättning vid en eventuell stöld. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad din försäkring täcker, olika maxbelopp gäller för olika försäkringsbolag. Din nya elcykel kan överskrida maxbeloppet, då behöver du se över din hemförsäkring för att få full täckning. Det finns även prisvärda extraförsäkringar, exempelvis Salus ansvars cykelförsäkring som levereras med alla Lifebike elcyklar och ger en självriskeliminering vid stöld. Med cykelförsäkring täcker Salus Ansvar din självrisk med upp till 1000 kr vid eventuell stöld.

 

Hur många växlar behöver en elcykel?

Det finns elcyklar helt utan växlar, men de är inte att rekommendera. De flesta som använder elcykel vill trampa lite, dvs inte låta elmotorn göra hela jobbet. För att få en så behaglig cykling som möjligt bör man välja en cykel med minst 7 växlar. Man kan nöja sig med 3 växlar om man bara använder cykeln då och då eller om man väljer en elcykel med färre växlar som har hög utväxling. Om man cyklar oftare bör man dock satsa på fler växlar. Anledningen är att elmotorn snabbt hjälper dig upp till högre hastigheter och att du då vill ha en högre utväxling så du inte behöva trampa väldigt snabbt för att hjälpa till. Med fler växlar kan du växla upp och hjälpa till även om du inte trampar så snabbt.

 

Olika typer av elcyklar, vilken ska man välja?

 

När du ska välja el-cykel så finns det många storleksguider på webben. Men du ska inte stirra dig blind på de. Utan det viktiga är att elcykeln känns rätt för just dig därför rekomenderar vi att du kommer in och testar några av våra modeller för att se vad just du ska välja för cykel. Vi vill ändå visa hur man kan tänka på modellernas storlekar vad som passar din längd.

 

 

Elcykel ”Klassisk"

Elcykel med sina rötter i den klassiska ”damcykeln”. Perfekt för daglig användning och tar dig från A till B. Skjutsa barn, stanna till vid affären eller hämta upp ett paket. Med andra ord en elcykel som passar de flesta, man som kvinna. Lågt insteg på ramen, god komfort med upprätt körställning och utrustad med bekväm sadel är detaljer som kännetecknar en klassisk elcykel. Det låga insteget är praktiskt för äldre personer eller vid en tungt lastad cykel med exempelvis barn i en barnsits. Alltid utrustad med praktiska stänkskärmar, kedjeskydd och pakethållare. Fotbroms och växlar i navet är även det vanligtvis standard. En klassisk elcykel har lika stark motor som en sportigare modell.

 

Klicka här för att komma till våra klassiska elcyklar

 

Elcykel ”Sport/hybrid”

Denna typ av elcykel växer i popularitet och vi förstår varför. De är snabba, snygga och ett idealiskt fordon för den aktive cyklisten som vill använda sin cykel även till vardagspendling. Smala däck, ett modernt utanpåliggande växelsystem, lätt och vridstyv ram, ofta utrustad med skivbromsar kännetecknar elcykel ”Sport/hybrid”. Smala däck minskar rullmotståndet, gör cykeln snabbare och ger längre drifttid när motorn används. Den passar dig som gärna kopplar ur eldriften eller vill komma upp i högre hastigheter än de 25 km/h motorn erbjuder. Det är enkelt att hänga på skärmar och annan utrustning som passar vardagens behov.

 

Klicka här för att komma till våra Sport/Hybrid-modeller

 

Elcykel ”MTB (Montainbike)”

                                                      

En ny trend är på väg. Nu vill många ha en klassisk mountainbike som elcykel. Dra nytta av elcykelns alla fördelar i skog och mark. Accelerera snabbt, välj de brantaste backarna och se mer av natur och vildmark. Kombinationen robust MTB med hybridteknik funkar även utmärkt i stadsmiljö. Med elcykel MTB tar du dig till skolan, fotbollsträningen och kompisarna. Det är enkelt att hänga på skärmar och annan utrustning som passar vardagens behov. Upp till 25 km/h ger elmotorn kraft, sedan tar benen över och toppfarten bestäms av din egen styrka.

 

Klicka här för att komma till våra MTB-modeller

 

Elcykel ”Speedbike”

En Speedbike är en elcykel med en större motor än 250W, oftast 500W. Motorn hjälper till upp till 45km/h och cykeln är då utrustad med backspegel och kraftigare skivbromsar. I och med den starka motorn ställs högre krav på allt från batteri och bromsar till fälgar och däck. De flesta komponenter på denna typ av elcykel är uppgraderade för att klara av de högre påfrestningarna. Det innebär att man får vara beredd att betala en lite mer, men känslan och effektiviteten vid cykelpendling är imponerande.

En Speedbike är likställd med en moped och kräver att du uppfyller kraven gällande körkort/förarbevis för moped. Från och med första november 2016 betraktar Transportstyrelsen en Speedbike som EU-moped klass 1 och kräver att cykeln registreras. Speedbikes från Stromer och BH Bikes levererade före första november 2016 har betraktats som moped klass 2. Då räcker det att man tecknar en trafikförsäkring. I och med att reglerna som gällt tidigare (före november 1 2016) varit otydliga erbjuder vi våra kunder möjligheten att registrera tidigare BH Bikes och Stromer som EU-moped klass 1 kostnadsfritt.

Klicka här för att komma till våra Speedbikes